پزشکی و سلامت

۱۰نشانه‌ ابتلا به آلزایمر / هزینه ماهانه ۱۲ میلیونی مبتلایانِ دمانس

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران ضمن برشماری نشانه‌ها و علائم مهم ابتلا به آلزایمر، گفت: البته هر یک سال تشخیص زودتر این علائم و درمان دارویی و توانبخشی ذهنی فرد مبتلا، سبب می‌شود به اندازه پنج سال مشکلات ناشی از بیماری به تعویق افتاده و روند بیماری کند شود و فرد زندگی باکیفیت‌تری داشته باشد.

با اشاره به شعار امسال روز جهانی آلزایمر مبنی بر ” دمانس را بشناسیم؛ باهم بیشتر می‌توانیم مراقبت کنیم”، گفت: این به معنای درگیری بیشتر خانواده فرد مبتلا برای مراقب بیشتر از او است.

او دِمانس یا اختلال شناخت و حافظه را شرایطی معرفی کرد که بر اثر آن طی روندی آهسته و تدریجی، عملکردهای عالی مغز دچار آسیب شده و از بین می‌رود و ادامه داد: معمولا افت حافظه نشانه‌ای است که سبب مراجعه فرد به پزشک می‌شود و علاوه بر آن نقایصی در چندین قلمرو شناختی مانند قدرت تفکر، تکلم، قضاوت، استدلال و ادراک در فرد دیده می‌شود. برای دمانس، زمینه اجتماعی و نژادی خاصی شناخته نشده است. این بیماری تحصیل‌کرده و بی‌سواد نمی‌شناسد و فقیر و ثروتمند هم به آن مبتلا می‌شوند.

وی افزود: علائم دمانس می‌تواند به علت چندین بیماری مختلف ایجاد شود. بعضی از این بیماری‌ها درمان پذیر و بعضی نیز علاج ناپذیرند. به عنوان مثال؛ بیماری تیروئید ممکن است باعث ایجاد دمانس شود که با درمان  آن دمانس بهبود می‌یابد. به طور کلی برای آنکه فرد مبتلا بتواند از بهترین مراقبت و درمان برخوردار شود، تشخیص دقیق نوع دمانس ضرورت دارد.

(خبرگزاری ایسنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مشابه