پزشکی و سلامت

مبارزه با چاقی و دیابت با محدودیت پروتئین

بر اساس تحقیقی که توسط محققان برزیل و دانمارک برای مقایسه اثرات رژیم‌های غذایی محدودکننده پروتئین و کالری انجام شد، کاهش مصرف پروتئین می‌تواند به کنترل سندرم متابولیک و برخی از علائم اصلی آن مانند چاقی، دیابت و فشار خون بالا کمک کند.

به نقل از مدیکال اکسپرس، سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از شرایط است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و دیابت از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول را افزایش می‌دهد.

نتایج این تحقیق نشان داد که کاهش مصرف پروتئین به ۰.۸ گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن برای دستیابی به نتایج بالینی مشابه با محدود کردن کالری کافی است اما نیازی به کاهش کالری دریافتی نیست. این یافته‌ها پیشنهاد می‌کند که محدودیت پروتئین ممکن است یکی از عوامل کلیدی باشد که منجر به مزایای شناخته شده محدودیت رژیم غذایی می‌شود.

رافائل فراز-بانیتز، محقق این تحقیق، فوق دکتری در مرکز دیابت جاسلین در دانشکده پزشکی هاروارد ایالات متحده گفت: رژیم غذایی با محدودیت پروتئین ممکن است یک راهبرد تغذیه‌ای جذاب‌تر و آسان‌تر برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک باشد.

در این تحقیق، ۲۱ داوطلب مبتلا به سندرم متابولیک به‌مدت ۲۷ روز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که طی این مدت رژیم غذایی آنان تحت نظر بود. در طول این دوره، آنان در یک بیمارستان آموزشی بستری بودند.

(خبرگزاری ایسنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مشابه