پزشکی و سلامت

راه‌اندازی شبکه تشخیصی تب کریمه کنگو در کشور/ مشاوره ایران به کشورهای همسایه

رییس بخش آربوویروس‌ها و تب‌های خونریزی دهنده ویروسی انستیتو پاستور ایران از راه‌اندازی شبکه تشخیصی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور خبر داد و گفت: با این کار و پس از ارزیابی ۱۰ دانشگاهی که در این شبکه قرار دارند، دیگر نیاز نیست که نمونه‌های سراسر کشور برای تشخیص نهایی به تهران ارسال شود.

ا اشاره به اینکه آزمایشگاه مرجع کشوری آربوویروس‌ها و تب‌های خونریزی دهنده ویروسی انستیتو پاستور ایران در سال ۱۳۷۹ تاسیس شده است،‌ گفت: مسئولیت این آزمایشگاه، در بیش از ۲۰ سالی که از فعالیت آن می‌گذرد، بررسی نمونه‌های موارد مشکوک به تب‌های خونریزی دهنده ویروسی ارسالی از اقصی نقاط کشور به انستیتو پاستور ایران بوده است. این بررسی شامل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری‌های مشابه آربوویروسی نظیر تب دانگ، چیکونگونیا، تب زرد و … نیز می‌شود.

او با اشاره به اینکه روش‌های تشخیصی در این آزمایشگاه، بر پایه آزمایشات مولکولی و سرولوژی است، تصریح کرد: در این مدت، هزاران نمونه مشکوک به بیماری‌های آربوویروسی به آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور ایران ارسال شده است. این نمونه‌ها از تمام استان‌های کشور به این آزمایشگاه برای تشخیص ارسال می‌شود. نمونه‌ها از طریق مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود و ما موظفیم که در کمترین زمان، جواب را به مراکز بهداشتی درمانی ارجاع دهنده و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اطلاع دهیم. کلیه خدمات آزمایشگاهی به بیماران به صورت رایگان ارائه می‌شود.

(خبرگزاری ایسنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مشابه