امور مجلس

دولت سیزدهم و مطالبات مردمی

دولت سیزدهم قول‌ها و وعده‌هایی داده است که امکانات رسیدن به آنها به شدت محدود است. در زمان فعلی باید درآمدهای دولت افزایش، تورم کاهش و وضعیت ارز سامان پیدا کند تا معیشت مردم تامین شود. سفره مردم در مدت اخیر به شدت کوچک شده و به تورم ۴۰ درصدی رسیده‌ایم. در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی ۷ میلیون نفر زیر خط فقر بودند و حالا ۳۲ میلیون نفر زیر خط فقر هستند. می‌توانیم بگوییم وضعیت ظاهرا بدتر نشده و وضعیت قبلی ثبات پیدا کرده اما نمی‌شود پیش‌بینی درستی داشت چرا که باز هم ارز گران شد و کمبودهای بسیاری وجود دارد برای مثال در حوزه دارایی کمبودهای جدی داریم.

آقای رئیسی و سایر اصولگراها مانند محسن رضایی، قاضی‌زاده و زاکانی در زمان انتخابات قول‌هایی دادند مانند این که یارانه را اضافه می‌کنیم و اشتغال را بالا می‌بریم اما آیا این وعده‌ها در شرایط اقتصادی کشور امکان محقق شدن دارد؟ حالا معلمان به دنبال دستیابی به مطالبات خود هستند و قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است. برخی قیمت مرغ را ملاک قرار می‌گیرند و برخی دیگر قیمت ارز اما سامان دادن اقتصاد از این مثال‌ها به دور است و باید یک کلیت را درست کرد. در دولت قبل بهانه داشتند که آقای روحانی نمی‌تواند امور را به سامان کند و خب حالا همه چیز یک دست است و رسانه ملی را نیز در اختیار دارند و مرتب می‌گویند که مشکلات در حال حل شدن است اما مردم باید آثارش را در سفره خود ببینند.

تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده نیز در شکل‌گیری وضعیت دشوار کنونی بسیار موثر است. اگر قرار باشد وضعیت معشیت مردم بهتر شود باید در حوزه‌های مختلف تصمیمات مناسبی گرفته شود. رسانه‌های اصولگرا روحانی را مذمت می‌کردند اما در زمان دولت روحانی ما با ۶ ابر چالش مواجه بودیم. چه کسی فکر می‌کرد در این سال‌ها خشکسالی با این شدت بروز پیدا کند. چالش کرونا جدید بود اما چالش‌های دیگر سال‌ها است که با اقتصاد ایران همراه است. کشور در سال ۸۴ روی ریل بود ولی جریان احمدی‌نژآد آن را از ریل خارج کرد و آن همه منابع سرشار از دست رفت. ما هیچ وقت چنین منابعی در کشور نداشتیم و نسلی برای سیاست‌های اشتباه از بین رفت و زندگی آنها هیچ‌گاه برنمی‌گردد و فرصت‌های بسیاری از آنها گرفته شده است. احمدی‌نژاد هم می‌خواست نفت را بر سر سفره مردم بیاورد اما دیدیم سفره مردم را سوزاند. دارایی‌های دولت در زمان آقای احمدی‌نژاد بیش از هر دولتی دیگر از دوره پهلوی تا کنون بوده است. تمام دولت‌های گذشته پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها بسیاری ساختند و احمدی‌نژاد همه آنها را فروخت و خصوصی‌سازی کرد. اولین بار در زمان آقای خاتمی صندوق ذخیره ارزی شکل گرفت و نقدینگی بسیار بالایی داشت. تمامی این منابع از دست رفت و احمدی‌نژاد دولتی را به روحانی تحویل داد که هیچ چیزی نداشت.به نظر شما آقای رئیسی می‌تواند معجزه کند و این تعداد بیکار را بر سرکار ببرد. یا آقای رئیسی می‌تواند خشکسالی را حل کند؟ دولت سیزدهم کار دشواری دارد و تا کنون وضعیت از گذشته بهتر نشده است.

۲۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مشابه