پزشکی و سلامت

تفاوت‌های واکسن کووید در مردان و زنان

در سطح جهان حدود ۶۵ درصد بزرگسالان حداقل یک دُز از واکسن‌های موجود کووید-۱۹ از جمله مدرنا، آسترازنکا، جانسون اند جانسون، فایزر و اسپوتنیک V را دریافت کرده‌اند.

اثربخشی و ایمنی

این بررسی که نتایج آن در مجله آزمایشات بالینی معاصر (Contemporary Clinical Trials) آمده به مقایسه تفاوت منتشر شده در مطالعات بین المللی برای تعیین این موضوع پرداخته که آیا بدن افراد بسته به جنسیت به واکسن‌های مختلف واکنش متفاوتی نشان داده است.

محققان اظهار داشتند:‌ آنچه ما دریافتیم این است که ۱۰۰ درصد مطالعات به جمع آوری اطلاعات پرداخته اما تنها ۳۰ درصد آنها به تفاوت‌ها و عوارض جانبی واکسن روی مردان و زنان اشاره کرده‌اند. در ارزیابی اطلاعات مشخص شد که تفاوت‌هایی وجود دارد.

به گفته کارشناسان، اثربخشی واکسن در دُز اول در مردان بالاتر از زنان بوده است. اما همچنین به تفاوت‌های کلیدی جنسیتی در واکسن‌های دیگر مانند واکسن H۱N۱ و واکسن‌ آنفلوآنزا در سال ۲۰۰۹ توجه شد تا زمینه را برای نتیجه گیری فراهم کند.

همچنین در مطالعات بین‌المللی که تفاوت‌های جنسیتی را در اثربخشی و ایمنی واکسن در میان عموم مردم بررسی کرده‌اند، مشخص شد که زنان بیشتر از مردان عوارض جانبی واکسن را تجربه می‌کنند.

(خبرگزاری ایسنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مشابه