پزشکی و سلامت

از اجرای قانون “پرستاری” پس از ۱۵ سال تا اقدام ویژه برای “درمان ناباروری”

“درمان”؛ حوزه‌ای که باید درد و رنج بیماریِ مردم را کاهش دهد، آن هم نه فقط با دارو و درمان‌های پزشکی، بلکه با تکریم بیماران، فراهم کردن شرایط مناسب در بیمارستان‌ها، ایجاد تخت بیمارستانی به اندازه کافی و همچنین توزیع عادلانه خدمات سلامت در تمام کشور و به ویژه در مناطق محروم…

درمان به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های سلامت کشور که قرار است رنج بیماری را کاهش دهد، در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و حتی برخی از تکالیف به جای مانده در این حوزه به میدان اجرا و عمل آمد. یکی از اقداماتی که طی یکسال اخیر در معاونت درمان و معاونت پرستاری وزارت بهداشت بعد از سال‌ها وعده و وعید، با جدیت کلید خورد، بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود؛ موضوعی که به مدت  ۱۵ سال در دولت‌های مختلف مغفول مانده بود و اراده‌ای برای اجرایش وجود نداشت، اما در دوره اخیر وزارت بهداشت بالاخره اجرایی شد؛ به طوری که به گفته وزارت بهداشتی‌ها هویت‌بخشی و تکریم عملی حرفه پرستاری تعرفه‌های خدمات پرستاری و ابلاغ ارزش نسبی و ضریب ریالی آن در سال ۱۴۰۱ پس از ۱۵ سال، نهایی شد.

ابلاغ اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال

بنابراین با وجود اینکه نزدیک ۱۵ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی گذشته و فراز و نشیب‌های زیادی طی شده بود، برای اولین بار در تاریخ پرستاری کشور، تعرفه‌های پرستاری در ۵ تیر ماه سال ۱۴۰۱ تصویب و رسما ابلاغ شد و عملا تعرفه‌های پرستاری شناسنامه‌دار شد که شعار هویت مستقل پرستاری را محقق کرد.

در نهایت اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، حمیدرضا عزیزی – معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری اعلام کرد که جداول تعرفه های پرستاری نیز ابلاغ شده است. در عین حال وزارت بهداشتی ها هم اعلام کردند که برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری بودجه ای ۵۰۰۰ میلیاردی تومانی در سال ۱۴۰۱ تخصیص داده شده که البته این مبلغ به علاوه‌ مبلغی است که به عنوان کارانه تا پیش از این به همکاران پرداخت می‌شد که تقریبا ۱.۶ هزار میلیارد بود. در واقع مجموع رقم برای پرداخت های پرستاری ۶.۶ هزارمیلیارد تومان است. از طرفی هم اعلام شد که از آنجایی که امسال اولین سال اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، ردیف بودجه مربوط به این امر ( ۵۰۰۰ میلیارد تومان) در اعتبارات وزارت بهداشت گنجانده شد.

(خبرگزاری ایسنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مشابه