پزشکی و سلامت

آنچه باید در مورد واکسن‌های استنشاقی کرونا بدانیم

با تداوم همه‌گیری کووید-۱۹، واکسن‌های جدید برای مصونیت افراد در برابر کروناویروس در حال بررسی و تولید هستند.

تاکنون همه واکسن‌های تایید شده کووید-۱۹ زیر جلدی بوده‌اند یعنی زیر پوست و اغلب بخش فوقانی بازو تزریق میشوند. اکنون، دو شرکت داروسازی در حال برنامه‌ریزی برای تغییر نحوه واکسیناسیون از طریق تولید واکسن‌های کووید-۱۹ هستند که از راه بینی استنشاق می‌شوند.

شرکت داروسازی کن‌سینوبیو (CanSino Biologics) در چین، به تازگی توانسته مجوز تنظیم کنندگان دارویی این کشور را برای نوعی واکسن نوترکیب که از طریق بینی استنشاق میشود، دریافت کند.

شرکت داروسازی بهارات در هند نیز مجوز استفاده اضطراری از نوعی واکسن نوترکیب را که به صورت قطره بینی تجویز می شود، دریافت کرد.

واکسن نوترکیب iNCOVACC که به صورت داخل بینی به صورت قطره بینی تجویز می شود، مجوز استفاده محدود در شرایط اضطراری در هند را دریافت کرده است.

واکسن‌های استنشاقی

رایج ترین روش واکسیناسیون همچنان تزریق است. هرچند، این اولین بار نیست که متخصصان واکسن به شکل اسپری بینی تولید می کنند. شناخته شده ترین واکسن های بینی در حال حاضر برای بیماری آنفلوآنزاست. همچنین مطالعاتی روی ساخت چنین واکسن‌هایی برای سایر بیماری ها از جمله سیاه سرفه، هپاتیت B و ویروس تب خوکی آفریقایی انجام شده است.

(خبرگزاری ایسنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرهای مشابه