رئیسی: پلتفرمهای خارجی برای فعالیت در ایران باید پاسخگو باشند
به گزارش خبرآنلاین، ابراهیم رییسی در بخشی از نشست خبری امروز سهشنبه هفتم شهریور گفت: «من از همان ابتدا تاکید کردم فضای اینترنت باید به نحوی باشد که ارتباطات به سهولت صورت بگیرد و دسترسیها آسان باشد. کار فیبر نوری که امروز وزارت ارتباطات دنبال میکند در همین راستاست و موفق شده گامهای خوبی در این رابطه بردارد. در مورد شبکه ملی اطلاعات، قبل از دولت ما ۲۳ درصد کارش انجام شده بود و در این دولت رسیده به ۶۴ درصد. فکر میکنم تا آخر سال جاری به ۸۰ درصد برسد. همه شهروندان چه نخبگان، چه عموم مردم، حتی آنهایی که در این فضا بازی میکنند باید با آرامش و بدون اخلال به این فضا دسترسی داشته باشند.»
بر اساس گزارش آیتی ایران، نزدیک به یک سال از فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام و دیگر محدودیتهای اینترنت در کشور میگذرد و حالا برای چندمین بار در چند ماه گذشته رئیس جمهوری، در نشست خبری امروز خود گفته است که باید پلتفرهای خارجی نسبت به فعالیت خود در ایران پاسخگو باشند.
ابراهیم رئیسی در این باره گفت: «به پلتفرمهای خارجی گفتیم همانطور که در کشورهای خارجی و اروپایی پاسخگو هستید، اینجا هم پاسخگو باشید؛ ما با کشورهای دیگر چه فرقی داریم؟ این مساله در همه کشورها وجود دارد.»
با وجود اختلالها و محدودیتهای مختلف روی اینترنت که از یک سال گذشته بیشتر شده و آمار استفاده از فیلترشکنها در کشور را افزایش داده، رئیسی در نشست خبری خود گفته است که فضای اینترنت باید به نحوی باشد تا ارتباطات با سهولت صورت بگیرد. او در این مورد توضیح داد: «حتی سرگرمی و بازی بچهها در اینترنت هم در این شبکه باید به آسانی و با آرامش خیال آنها همراه باشد.»
پیش از این نیز علاوه بر رئیسی، سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات هم گفته بودند که فعالیت پلتفرمهای خارجی در کشور در حالی امکانپذیر است که آنها در ایران دفتر رسمی باز کنند.
در همین راستا نیز دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی، اواسط پاییز سال گذشته با ارسال نامهای به مدیرعامل متا از او خواسته بود با معرفی یک نماینده رسمی در ایران، ضمن راهاندازی دفتر در کشور پاسخگوی کاربران ایرانی باشد. با این حال نه تنها تا این لحظه متا پاسخ این نامه را نداده، بلکه همان زمان هم اعلام کرد که وارد گفتگو با ایران نمیشود.
با وجود فیلترینگ ادامهدار اکثر شبکههای اجتماعی خارجی در ایران، گزارش اخیر مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان میدهد که اینستاگرام برای فروش کالا همچنان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی است و محبوبیت تلگرام از واتساپ پیشی گرفته است.
همچنین گزارش اخیر یکتانت، آژانس تبلغاتی آنلاین، نیز نشان میدهد که با وجود فیلترینگ گستردهای که روی سرویسهای مختلف خارجی اتفاق افتاده، نرخ استفاده از VPN در گروههای سنی مختلف برای ورود به شبکههای اجتماعی و پیامرسانها به ۸۰ درصد رسیده است.در همین زمینه طبق گزارش یکتانت،گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در ایران و در سال ۱۴۰۱ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین طبق این گزارش میزان استفاده از VPN در میان کاربران میانسال، تقریبا برابر با میزان استفاده کاربران جوان است. از سوی دیگر از هر ۳ کاربر ایرانی با تحصیلات ابتدایی ۲ نفر از VPN استفاده میکنند. در واقع دیگر استفاده از این ابزارها مخصوص قشر تحصیل کرده نیست و داشتن VPN در همه گروههای سنی و تحصیلی در ایران متداول است.
۵۸۵۸